دستگاه جوجه کشی خانگی و صنعتی

ماشین جوجه کشی صنعتی و دستگاه های جوجه کشی صنعتی

دستگاه جوجه کشی خانگی و صنعتی

ماشین جوجه کشی صنعتی و دستگاه های جوجه کشی صنعتی

انتخاب تخم مناسب برای جوجه کشی

جمع آوری و ذخیره سازی تخم ها

تخمهای مناسب برای جوجه کشی:

آزمایشها و تحقیقات انجام داده شده نشان داده است که بین شکل فیزیکی و درصد جوجه در آوری رابطه مستقیمی بر قرار است از این رو از نظر شکل تخمهای جوجه کشی باید مورد توجه قرار بگیرند.

تخم مناسب باید به صورت زیر باشند:

قالب تخم :

تخم باید بیضی شکل باشد وتخم های کج ومعوج برای جوجه کشی مناسب نیستند.تخم های دارای قالب کشیده از این نظر دارای اشکال نیستند اما به لحاظ اصلاح نژاد از این تخمها استفاده نمی شود.

وزن تخم:

وزن تخم مرغ جوجه کشی باید بین 51 تا 60 گرم باشد که این وزن بستگی به نژاد وسن مرغ دارد.در نژادهای سنگین و گله های مسن وزن تخمهای جوجه کشی باید بیشتر باشد.تخمهایی که وزن آن از 50 گرم کمتر است تولید جوجه های ضعیف می نماید.

پاکی تخم:

بهداشت تخم و ضد عفونی  صحیح  نیز مهم است.از جمع آوری تخم های آلوده حد المکان جلوگیری شود تخم های کثیف اغلب با مدفوع همراه است.مدفوع مرغ خود حاوی میلیونها میکروب سایپروفیت وگاهی بیماری زا است.وقتی چنین تخمهایی داخل ماشین قرار بگیرد در شرایط حرارتی و رطوبتی مناسب میکروبها به سرعت افزایش پیدا می کنند و علاوه بر اینکه زندگی جنین داخل تخم را به خطر می اندازند سبب فساد و آلودگی ماشین نیز می گردند.به این دلیل نباید تخمهای کثیف الوده را در داخل ماشین قرار داد.یکی از اصول حتمی انتخاب تخم های جوجه کشی پاکی آن است. برای پاک کردن تخم آلوده از پارچه های زبر یا تیغ یا سمباده نرم استفاده کنید از شستن تخمها جدا خوداری کنید زیرا در روی پوسته تخم ماده محافظی و جود دارد که در اثر شستشو از بین می رود و باعث نفوذ ویروسها و باکتری ها به داخل تخم از راه منافذ مو جود در پوسته می شود و نفوذ باکتری ها منجر به افزایش مرگ مرگ و میر در هفته اول و ضعیف شدن جنین داخل تخم می شود.همچنین درصد بالای جوجه های ناقص در هنگام هچ  ناشی از همین موضوع می باشد

وضع پوسته تخم:

پوسته تخم مرغ جوجه کشی باید کاملا عادی باشد وتخمهایی با پوسته کلفت و تخمهای با پوسته نازک برای جوجه کشی مناسب نیستند. پوسته های کلفت به علت آنکه شکستن آنها مشکل است و باعث می شود که خروج جوجه از تخم را دچار مشکل شود.در پوسته های نازک تبخیر زیاد صورت می گیرد و در ضمن از نظر کلسیم فقیر می باشند.در مورد تخمای جوجه کشی رنگین تخمهای پر رنگتر از نظر جوجه کشی بهتر هستند.

ذخیره سازی تخم مرغهای قابل جوجه کشی:

تخم مرغها پس ازجمع آوری بلا فاصله در ماشینهای جوجه کشی قرار نمی گیرند بلکه مدتی نگهداری می شوند تا کیسه هوایی در اثر انقباظ تشکیل شود و یکباره به ماشین جوجه کشی منتقل می شوند. از جمله عوامل موثر بر نگهداری تخم مرغ موارد زیر می باشد:

دما و رطوبت:

تخمهای مربوط به جوجه کشی باید در دمایی بین 16و 18 درجه سانتیگراد نگهداری شوند.
رطوبت نسبی در اتاقهای نگهداری تخم حدود 80-75% می باشد. کاهش میزان رطوبت منجر به تبخیر آب داخل تخم مرغ و در نتیجه کاهش میزان جوجه در آوری می شود.

وضعیت قرار گرفتن تخم ها:
تخم ها در محل نگهداری به صورتی قرار می گیرد که قسمت پهن تخم آنها رو به بالا باشد. البته طی زمان نگهداری باید تخم ها را روزی چند بار چرخاند ، زیرا عدم توجه به این موضوع منجر به چسبیدن جنین به پوسته و کاهش جوجه در آوری می باشد

حمل و نقل تخم های جوجه کشی:

حمل نقل و انتقال تخم ها باید با احتیاط کامل صورت گیرد.
عدم توجه به این موضوع و وجود تکانهای شدید ضمن حمل و نقل ممکن است منجر به پاره شدن کیسه های هوایی و یا ایجاد تغییراتی در داخل تخم و به دنبال آن کاهش جوجه در آوری شود. از این رو باید با قرار دادن قسمت پهن تخم مرغ به طرف بالا باید در بسته بندیهای مناسب حمل شوند. پس از آنکه تخمهای مناسب برای

جوجه کشی را جمع آوری کردیم باید آنها را دستگاه ستر قرار دهیم. 

 

اطلاعات کامل در: 

www.iranjooje.com 

 

www.joojekeshi.com 

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید